Zece moduri de a folosi o concentrare superioara

Exista o veche zicala care spune „daca alergi dupa doi iepuri nu prinzi niciunul”. Acest lucru este in special adevarat atunci cand iti formezi noi obiceiuri si incerci sa fii mai productiv. Dar de cate ori facem exact opusul? Incercam sa facem cat mai mult posibil pentru a creste, a invata si a crea noi obiceiuri. Citim carti si incorporam toate informatiile pe tema crearii noilor obiceiuri. Dar adevarul este ca foarte mult din acest efort este in van.

Atentia noastra este atrasa in atat de multe directii incat energia noastra nu este de ajuns. Si nu ajuta foarte mult faptul ca vietile noastre au devenit din ce in ce mai complexe. Avem mai multe moduri de comunicare decat pana acum: fata in fata, la telefon, email, mesagerie instant, twitter, Facebook, bloguri, etc. Avem mai multe unelte pentru a executa munca noastra, dar energia noastra este diminuata deoarece este solicitata in milioane de directii. Daca stim ca trebuie sa ne concentram, de ce nu folosim ceea ce avem deja? Daca stim cum sa ne schimbam, de ce nu ne schimbam? Daca stim ceea ce este gresit, de ce nu il reparam? Raspunsul la aceste intrebari este mult mai complex, dar pe scurt raspunsul se refera la energie. Nu este o lipsa de incredere, dar o lipsa de abilitate de a lua un angajament serios. Angajamentul nu este doar a te gandi ca iti doresti ceva. Trebuie sa iti pui energia ta in spatele actiunilor pentru a ajunge de la punctul „a” la punctul „z”. Daca incerci sa ajungi la mai multe puncte deodata vei fi distras. Vei pierde concentrarea si energia ta se va consuma. Daca schimbarea obiceiurilor si a vietii tale inseamna doar sa te concentrezi pe un singur lucru pe rand, cum te aperi de productivitate? Iata 10 unelte care te pot ajuta:

  1. O concentrare profunda in locul operatiunilor multiple. Deseori ne pacalim pe noi insine gandind ca vom rezolva mai multe lucruri daca facem mai multe operatiuni deodata. Dar deseori ajungem sa petrecem foarte mult timp fara a face ceva important. Incearca sa te concentrezi pe un singur lucru, in loc sa iti imparti atentia pe mai multe lucruri deodata.
  2. Incheie sarcinile care sunt usor de completat. Scrie pe o lista tot ceea ce poate fi completat in mai putin de 10 minute. Si termina tot ce ai pe lista respectiva inainte de a incepe un proiect care necesita o concentrare mai mare.
  3. Ramai in momentul prezent. Atat cat poti practica concentrarea atentiei pe momentul prezent. Constant muta-ti atentia pe acum.
  4. Raspunde nu reactiona. Tendinta noastra este sa reactionam la ceea ce pare urgent si acest lucru ne face rau pe termen lung. Rezerva timp in ziua ta pentru lucruri care sunt cu adevarat importante.
  5. Aranjeaza-ti biroul. Care este cel mai important lucru pentru tine? De ce esti cu adevarat pasionat? Aranjeza-ti spatiul de lucru incat sa reflecte aceste pasiuni. A avea aceste reimprospatari de atentie te ajuta sa ramai concentrat pe ceea ce este important pentru tine.
  6. Ofera-ti un scop semnificativ. Iti va fi greu sa ramai concentrat daca simti ca munca pe care o faci nu are nici o semnificatie. Daca ai probleme cu concentrarea la o munca de care nu esti pasionat este probabil deoarece nu ai nici un interes in munca pe care o faci. Nu ai nici o motivatie in afara salariului. Gaseste o cariera care are semnificatie si care iti ofera un sentiment de implinire.  Motivatia si concentrarea ta vor creste in mod natural.
  7. Fa distinctia dintre urgent si important. Deseori petrecem majoritatea timpului facand lucruri care par importante, dar care de fapt nu sunt. Sunt doar urgente. Daca vrei sa faci lucruri care au o semnificatie, daca vrei sa realizezi lucruri care vor avea un impact pe termen lung, concentreaza-te pe ceea ce este important.
  8. Vizualizeaza evolutia zilei tale. Daca nu stii exact cum vrei sa evolueze ziua ta cum te poti astepta sa mearga asa cum iti doresti? Pentru a combate evenimentele la intamplare si necunoscutele care te impiedica sa faci ceea ce este important, acorda-ti timp si vizualizeaza cum vrei sa decurga ziua ta. Foloseste vizualizarea pozitiva pentru a controla cum vei reactiona atunci cand anumite evenimente te distrag de la concentrarea ta.
  9. Practica concentrarea pe un singur punct. Este greu sa iti imaginezi sa ramai concentrat cand exista atat de multe posibilitati.  Cateodata prioritatile nu sunt suficiente pentru a te mentine motivat. Trebuie sa practici cat mai des concentrarea pe un singur punct. Inchide-ti ochii si imagineaza-ti ca stai singur intr-un scaun, intr-o camera. Acum imagineaza-ti ca este un mar pe masa din fata ta. Incearca sa musti din mar in mintea ta si concentreaza-te pe gust si pe senzatiile marului. Priveste cum fiecare muscatura este diferita. Practicarea acestei meditatii iti va creste abilitatea de a te concentra pe un singur lucru, pe o perioada lunga de timp.
  10. Practica constientizarea. Pare un lucru simplu, dar deseori este cel mai dificil lucru pe care il poti face. Cat de des atunci cand mananci te gandesti la lucruri diferite? Cat de des iti petreci timp cu un prieten, dar mintea ta este in alta parte? Nu te poti astepta sa fii concentrat daca nu acorzi atentie lucrurilor care se petrec in jurul tau. Data viitoare cand iti speli mainile concentreaza-te pe senzatia apei, a sapunului si a prosopului atunci cand iti usuci mainile. Atunci cand mananci concentreaza-te te gustul si textura alimentelor. Nu te poti astepta sa fii concentrat la munca daca in mod constant iti lipseste concentrarea in celelalte arii din viata ta. Practica concentrarea in fiecare lucru normal pe care il faci in fiecare zi si vei incepe sa reversi concentrare si in munca ta.

Leave a Reply