Un ghid de supravietuire anti dependenta de informatie

Suferi de dependenta de informatie? Este o problema in crestere pe masura ce persoanele petrec din ce in ce mai mult timp online. Si in timp ce uneltele online sunt incredibile, a fi dependent de verificarea lor poate sa iti fure majoritatea zilelor tale. Stii ca esti dependent de informatii daca:

  • Verifici emailul, Facebook, stiri sau alte retele sociale imediat dimineata cand te trezesti si ultimul lucru pe care il faci cand te pui la somn noapte.
  • Esti constant pe dispozitivele tale mobile atunci cand nu esti acasa sau la birou.
  • Nu te poti indeparta de computer pentru a iesi afara, a face exercitii fizice sau a petrece timp cu persoanele atunci cand esti deconectat.
  • Postezi constant pe Facebook, Twitter sau Instagram sau scrii mesaje sau emailuri cand te intalnesti cu alte persoane.
  • Nu poti sa faci o munca importanta deoarece trebuie sa iti verifici mesajele.
  • Te simti agitat daca esti complet deconectat mai mult de cateva minute.
  • Nu iti poti imagina sa petreci o zi intreaga fara Internet.

Daca nici una dintre acestea nu ti se pare o problema pentru tine chiar daca le faci atunci poate ca nu sunt o problema. Dar daca te vezi in una sau mai multe situatii de mai sus si vrei sa te schimbi atunci acest ghid este pentru tine.

Primul pas. Nu stii de unde sa incepi? Acesti primi pasi pot fi facuti chiar azi:

  1. Evalueaza-ti obiceiurile. De ce anume esti cel mai dependent? Cand este cel mai probabil ca vei fi absorbit de dependenta ta? Pentru urmatoarele zile tine la indemana o bucata de hartie si un pix  si scrie lucrurile pe care le verifici des. Un post TV de stiri? Facebook sau Twitter? Mentine o agenda pentru a sti cu ce anume ai de a face.
  2. Introdu pauza. Dependentele sunt ceva ce deseori le facem automat, fara sa ne gandim. Incepe sa rupi acest lant de declansator – obicei prin a strecura mici pauze intre ele. Cand simti nevoie sa verifici ceva de care esti dependent observa aceasta nevoie si fa o pauza pentru cateva secunde. In timpul acestei pauze intreaba-te „Vreau cu adevarat sa fac acest lucru si daca da, de ce?”    Dupa aceea poti sa le faci indiferent de raspuns, dar lucrul important este sa ai cateva mici pauze.
  3. Fa o pauza mai mare la fiecare ora. Chiar daca esti absorbit toata ziua de un site de care esti dependent, fa o pauza de 10 minute la fiecare ora. Pune o alarma care sa iti aduca aminte de acest lucru si cand suna alarma indeparteaza-te de computerul tau. Fa o plimbare de 10 minute. Fa cateva exercitii fizice. Fa curat in casa. Vorbeste cu cineva in persoana. Bea apa si mananca un fruct. Mediteaza.

A schimba obiceiurile. Pe termen lung poti sa iti schimbi obiceiurile. Acest lucru va necesita o luna sau doua, asa ca va trebui sa te angajezi pe deplin in aceasta schimbare. Orice schimbare facuta cu jumatate de masura nu va dura.

  1. Incepe cu cel mai mare declansator. Presupunand ca ai facut evaluarea si ai introdus pauza cum am recomandat mai sus ar trebui sa stii cei mai comuni declansatori – lucrurile care te fac sa verifici ceva. Pot fi lucruri precum a incepe o sarcina de serviciu, a urca in autobuz, a te trezi dimineata, a manca, a primi o notificare pe telefon sau computer, a fi plictisit sau stresat, a te gandi la ceva despre care vrei sa te informezi. Indiferent care sunt declansatorii tai alege-i pe cei care se intampla cel mai des. Daca sunt mai multi doar alege la intamplare unul dintre acestia.
  2. Alege un obicei inlocuitor. Ce vrei sa faci in loc sa verifici emailul, Facebook, Twitter, etc? Alege ceva pozitiv si distractiv ce poti sa il faci de fiecare daca cand apare cel mai comun declansator al tau . Acest lucru poate fi a citi cateva pagini dintr-un roman, a face exercitii fizice, a face o plimbare, a bea un pahar de apa, a medita, a picta, a scrie o scrisoare, etc.
  3. Fa noul obicei dupa declansator, de fiecare data. Nu permite nici o exceptie altfel nu vei forma obiceiul. Un nou obicei este format mult mai repede si mai puternic daca il faci dupa fiecare declansator.
  4. Foloseste presiunea publica pozitiva. A fi responsabil public ajuta. A scrie un email catre prieteni sau a posta pe Facebook intentiile tale te pot ajuta sa mentii obiceiul format.

O viata echilibrata. Te termen lung este bine sa ai o idee despre cum va fi viata ta in viitor daca nu esti controlat de nici o dependenta de informatie. Cum vei lucra? Cum va fi daca nu vei verifica lucruri toata ziua? Ia in considerare cateva lucruri:

  • Obiectivul nu este sa elimini toate sursele de informatie si sa te izolezi de lumea online. Nu trebuie sa iti arunci telefonul si laptopul. Aceste unelte sunt incredibil de folositoare si puternice si au schimbat viata noastra in multe moduri pozitive. Ideea este sa nu fii controlat de ele si sa ai o viata echilibrata care include si alte activitati.
  • Programeaza timp pentru activitati care nu includ Internetul si activitati media. Asta inseamna sa rezervi timp exclusiv pentru alte activitati in fiecare zi. Daca vrei sa faci exercitii fizice programeaza macar 30 minute din ziua ta, de trei ori pe saptamana. Programeaza timp pentru a petrece cu prietenii si familia ta. Programeaza timp pentru o plimbare in solitudine.
  • Munceste fara distrageri. In fiecare dimineata programeaza 1-3 lucruri importante pe care le vei face in ziua respectiva. Si incepe cu primul de pe lista, inainte de a verifica emailul sau Facebook. Inchide conexiunea la Internet daca este posibil si concentreaza-te pe sarcina importanta macar o ora. Invata sa te concentrezi.
  • Programeaza un timp limitat pentru sursele tale de informare. Cat de des vrei sa verifici emailul sau Facebook? Alege un timp in cursul zilei din programul tau si fixeaza o limita de timp in care sa le acorzi atentie  – de exemplu, de doua ori pe zi timp de 15 minute. Aceasta limita iti permite sa folosesti aceste unelte, dar de asemenea iti permite timp pentru alte lucruri si te forteaza sa decizi ce este important pentru tine in acel timp limitat si sa folosesti timpul respectiv cat mai eficient.
  • Alege-ti sursele intelept. Limiteaza-ti sursele de informare la cele mai importante. Cateodata folosim lucruri doar pentru ca asta fac majoritatea persoanelor, dar poate ca nu este cea mai buna sursa pentru noi. Atentia ta conteaza. Ar trebui sa o dai doar lucrurilor care iti fac viata mai buna.
  • Dormi suficient. O lipsa de odihna ne face mai putini capabili sa ne concentram si e mai probabil sa deviem de la planul nostru. Si de asemenea ne face sa fim mult mai distrasi de Internet, conform unui studiu recent. Fa din odihna o prioritate.

Leave a Reply