Marca personala

Multe persoane nu sunt constiente ca atunci cand incep sa isi faca un nume, creeaza o marca si aceasta marca devine greu de schimbat odata ce s-a stabilit in mintea persoanelor.

Cand persoanele incep sa afle despre tine, fie ca este vorba despre munca sau printr-o relatie personala sau prin blogul tau sau alte moduri de a stabili o reputatie, te pun intr-un sertar al mintii lor. Odata ce esti in acel sertar este foarte greu sa iesi afara. Nu este vorba despre faptul ca primele impresii sunt totul – persoanele nu te catalogheaza intotdeauna in baza primei impresii. Dar pe masura ce invata despre tine gasesc un colt pentru tine. Si peste timp acest colt devine mult mai stabil in mintea lor. Problema apare cand vrei sa faci o schimbare, sa schimbi cariera, sa devii o noua persoana, sa te reinventezi ca prieten. Cum iesi din acel tipar? Este foarte dificil.

A schimba cariera si ostacolele clasificarii. Sa luam ca exemplu scriitorii de romane de fictiune. Nu foarte multi autori au deveni faimosi pentru cartile lor de non-fictiune, ca mai apoi sa treaca la fictiune si sa aiba acelasi succes. Unii autori de fictiune au fost mai intai jurnalisti sau profesori si si-au facut un nume in campul respectiv. Dar majoritatea cititorilor nu au auzit de acesti scriitori pana cand nu au deveni cunoscuti cu romanele lor de fictiune ( Twain, Hemingway, Poe, etc) Dar de ce se intampla acest lucru? Sunt autorii de non-fictiune prea putin inspirati sa scrie fictiune? Le lipseste imaginatia? Poate unora dintre ei, dar este destul de greu sa faci schimbarea cu succes pentru ca persoanele te-au catalogat deja in mintea lor. Autorii de fictiune pot scrie si non-fictiune, in special daca are legatura cu scrisul. Stephen King a avut succes cu cartea sa de non-fictiune, dar el era deja consacrat ca autor si nu a schimbat cu nimic perceptia despre el. Si acest lucru se aplica in toate ariile. Michael Jordan a incercat sa treaca de la basket  la baseball si persoanele au crezut ca nu facea nimic altceva decat sa masacreze baseball-ul. Se gandeau la el tot ca la un star de basket.

Cum se aplica toate aceste la viata ta personala. Persoanele au tendinta de a cataloga orice persoana pe care o intalnesc in viata reala la fel cum fac si cu celebritatile. Asa ca, atunci cand persoanele te intalnesc te catalogheaza. Si asta chiar daca este nevoie de ceva timp pentru a strange suficiente informatii, pentru a gasi coltul corect pentru tine. De exemplu, sa spunem ca intalnesti pe cineva prin munca ta si poti obtine informatii pe care le procesezi despre aceasta persoana. Aceste informatii pot fi: reprezentant vanzari, inalt, prietenos, vesel, arata bine, agresiv, insistent, inteligent, egoist. Fiecare dintre aceste impresii te ajuta sa iei o decizie cu privire la aceasta persoana. Dar inca nu ii gasesti o buna catalogare dupa ce stai de vorba o ora cu ea. Dar dupa aceea o cauti pe Google si afli mult mai multe informatii despre educatie, realizari, familie. Vorbesti la telefon cu ea sau lucrati la un proiect impreuna si iti faci o idee despre tipul de persoana care este. Dar daca acea persoana vrea sa se schimbe? Daca nu mai vrea sa fie insistenta si egoista? Daca vrea sa devina mai buna si mai plina de compasiune? Iti va fi usor sa iti schimbi parerea despre acea persoana? Este posibil, dar nu usor. Este nevoie de foarte multe informatii noi – actiunile sale, cuvinte, povesti de la alte persoane despre ce a facut in ultimul timp, etc. Aceste noi informatii te-ar putea face sa iti schimbi parerea, dar va fi nevoie de foarte multe informatii. Si acelasi lucru este valabil si pentru tine. Oferi o anumita impresie persoanelor din jurul tau. Si fiecare persoana care te intalneste te catalogheaza in modul ei, in functie de ceea ce stie fiecare dintre ele.

Cum sa aplici aceasta idee. Ce lectie putem invata de aici? Pur si simplu gandeste-te la modul tau de a cataloga persoanele si cum alte persoane te catalogheaza pe tine.

  • Ce impresii oferi altor persoane in interactiunile tale personale? Online pe Facebook, Tweeter, email ? La munca?
  • Cum te manifesti – esti pozitiv, energetic, atent, bland, negativ, rau, gelos, super competitiv, creativ, obosit, increzator, nervos?
  • Ce loc ti-ar place sa ocupi in mintea persoanelor? Incearca sa actionezi in concordanta pentru a face aspiratiile tale posibile.
  • Conteaza pentru tine catalogarea ta de catre alte persoane? Poate ca nu ar trebui. Poate ca te afecteaza.
  • Cum cataloghezi alte persoane? Pe ce sunt bazate? Ai toate informatiile necesare pentru a face o apreciere corecta? Ai putea sa schimbi catalogarea daca ai primi informatii noi?

Leave a Reply