Evenimente, perceptii, adevar si realitatea subiectiva

Ce anume este un eveniment? Un eveniment este ceva ce se intampla intr-un anumit loc la un anumit timp. Un eveniment este in esenta, un punct sau un interval in spatiu-timp. Locul si timpul sunt amandoua concepte relative. Pentru a defini un loc, ai nevoie de o locatie de referinta. Locurile sunt definite de relatii precum si de coordonate ( relativ unui sistem de coordonate) sau directii ( relativ unei locatii de start).

Pentru a defini un timp, trebuie de asemeni sa folosesti relatii, cum ar fi relatia timpului cu momentul present sau cu alta data si ora. Atunci cand incerci sa definesti evenimente in termeni obiectivi, in interior le traduci in termeni subiectivi. Daca cineva va da o ora si o data, in mod natural o interpretezi in relatie cu momentul tau prezent. Sau in raport cu un alt evenimet din trecutul sau viitorul tau, sau din amintirile tale. Daca cineva va spune o locatie, in mod natural o interpretezi in relatie cu actuala ta locatie, cu casa ta  sau cu o alta locatie cu care esti familiarizat.

Evenimente si perceptii – toate datele si locatiile pe care le-ai stocat in memoria ta, vin din perceptiile tale. Poate ai experimentat acele evenimente in mod direct sau poate ca ai aflat despre ele de la alte surse. Oricum acea cunoastere a venit prin intermediul perceptiilor tale. Deci, este evident ca intreaga ta cunoastere a spatiului-timp vine prin perceptiile tale. Consideri acel eveniment in raport cu tine.

Ne place sa ne gandim la cadrele obiective de referinta, precum la lucruri ce exista in exteriorul nostru. Atunci cand spunem “ hai sa fim obiectivi cu privire la acest lucru” este o sugestie pentru toata lumea, sa paseasca afara din perspectiva lor personala si sa considere realitatea dintr-o perspectiva ce exista in afara lor. Adevarul este ca aceasta este doar o iluzie, din moment ce obiectivitatea in cele din urma este tradusa in termeni subiectivi. Nu putem scapa faptului ca tot ce inseamna spatiu-timp vine la noi prin perceptiile noastre. Inclusiv amintirile pe care ne bazam atunci cand incercam sa fim obiectivi. Obiectivitatea este ceva, despre care trebuie sa inveti prin simturile tale subiective.

Obiectivitatea este pur si simplu un strat extra al abstractiei, pus deasupra subiectivitatii.  Atunci cand vorbesti despre evenimente obiective, ceea ce de fapt faci, este sa definesti un sistem de coordonate spatiu-timp ca fiind in raport cu tine si apoi plasezi evenimentul in acel sistem de coordonate. Dar daca inlaturi stratul de abstractie, poti vedea ca de fapt ai planuit evenimente relative tie. Chiar daca incerci sa definesti un eveniment ca exista in  afara ta, esti inca auto-referentiala si prin urmare tot esti subiectiv. Punctul aici este ca toate evenimentele sunt ambele si auto-referentiale si subiective. Nu poti avea un evenimet ce este complet in afata ta. Tu esti de fapt unn component necesar al fiecarui eveniment ce are loc. Tu esti observatorul.

Evenimente obiective – sa presupunem ca o bomba a explodat int-un alt oras. Citesti despre acest lucru in ziarul de a doua zi. Care este evenimentul in sine care a avut loc ?  Ai putea fi inclinat sa spui ca acel eveniment a fost explozia ce s-a intamplat in ziua precedenta. Locul este un alt oras unde explozia a avut loc. Timpul sau este un timp anume al zilei de ieri. Acesta este modul in care ai plasa acel eveniment in spatiu-timp. Dar daca definesti evenimente in acest mod, nu accorzi atentie la ceea ce s-a intamplat cu adevarat. Evenimentul in sine a fost citirea stirii de catre tine si aflarea despre explozie. Apoi ai pozitionat acel eveniment in memoria ta. Ai imaginat acel lucru si l-ai stocat. Mai tarziu poti crea noi evenimente prin accesarea memoriei tale, pentru a reaminti acea poveste. Memoria este re-imaginare. Evenimentul a avut loc efectiv in imaginatia ta. De fapt, aceasta este singura locatie adevarata unde evenimentele pot sa aiba loc.

Considera acest lucru : daca nu a fost nici o explozie si nici o bomba? Daca aceasta poveste a fost falsa? Daca citesti o dezmintire a acelei povesti a doua zi ? Potrivit interpretarii originale al acelui eveniment, ai fost inselat. Evenimentul nu s-a intamplat niciodata. Si totusi ai reactionat ca si cum povestea ar fi fost adevarata. Poate ca te-a afectat emotional. Ce a cauzat acest efect? Nu a fost explozia, din moment ce explozia nu s-a intamplat niciodata. Acum daca explozia s-ar fi produs, poti inca afirma ca acesta este evenimentul la care ai reactionat?

Daca acesta este modul in care interpretezi evenimentele, atunci trebuie sa recunosti ca mentalitatea ta este probabil plina de evenimente false. Receptionezi informatii neadevarate prin greseli sau inselatorii intentionate, ici si colo, dar le-ai memorat sub forma de evenimente reale. Acest lucru inseamna ca nu poti avea incredere in propria ta minte. O parte din ea este adevarata. O parte falsa. Si o alta parte, probabil este un mix intre adevar si falsitate. Ce efect v-a avea asupra ta acest lucru? Va crea dubiu?

Daca stii ca esti capabil sa stochezi in mintea ta evenimente false, atunci nu poti avea incredere pe deplin in memoria ta. Nu poti fi prea sigur de nimic.

Atunci cand auzi un raport despre un eveniment nou, cum vei raspunde? Daca evenimentul pare semnificativ, probabil vei vrea sa verifici autenticitatea. Ve fi in mod natural sceptic. De fapt, aceasta ar fi cea mai inteligenta abordare, deoarece nu ai vrea ca mintea ta sa fie aglomerata cu amintiri false. Asa ca scepticismul este un rezultat natural a unei credinte in evenimente obiective, ce se produc in afara ta. Daca presupunerea ta de baza este ca realitatea e in mod natural obiectiva, atunci scepticismul este o strategie rezonabila.

Evenimente subiective – sa ne intoarcem la povestea cu bomba. Care este metoda subiectiva de interpretare a acelui eveniment ? In acest caz am putea spune ca luarea la cunostinta a acestei povesti este evenimentul. Povestea apare in constiinta ta si o percepi. Iti imaginezi producerea exploziei. Perceptia ta este evenimentul. Atunci cand descoperi ca explozia  nu a avut loc niciodata, nu invalideaza nimic. Acum experimentezi un nou moment prezent. Experimentezi noi ganduri si emotii. Inca esti in momentul prezent experimentand desfasurarea unui eveniment, in momentul actual. Evenimentele sunt perceptii. Daca nu este nici o perceptie, nu este nici un eveniment. Din moment ce perceptia este un eveniment in momentul actula, tehnic nu exista nici un eveniment in afara momentului prezent. Experimentezi ganduri si sentimente in prezent.

Adevarul obiectiv – in realitatea obiectiva trebuie sa ne confruntam cu dualitatea adevarului si a falsitatii. Pot fi evenimente adevarate si evenimente false si nu poti intotdeauna sa faci diferenta. Nu poti fi sigur niciodata, deoarece adevarul este ceva ce exista in afara perceptiilor tale. Prin urmare este imposibil de cunoscut.

In consecinta nu poti niciodata sa fii aliniat cu adevarul, atata timp cat crezi in obiectivitate. Cu cat esti mai obiectiv cu atat ai mai multe indoieli. Daca intr-adevar detii  cadrul obiectiv, atunci nu poti avea incredere nici macar in amintirile tale. Vorbind din punct de vedere obiectiv, memoria umana este foarte nesigura. Mult din ceea ce crezi ca stii poate rezulta a fi fals. Dar e posibil ca nu vei realiza niciodata ca e fals.

Pentru a fi cu adevarat obiectiv, trebuie sa ai dubii serioase cu privire la continutul mintii tale. Si asta inseamna ca trebuie de asemeni, sa fii indoielnic cu privire la credinta ta in obiectivitate. Din moment ce nu poti discerne adevarul obiectiv de falsitate, cu certitudine totala, probabil te vei simti oarecum nefondat si nesigur. Sigurul mod de ai face fata pe termen lung, este sa eliberezi nevoia ta de certitudine. Din pacate, aceasta este o consecinta naturala a presupuneri ca realitatea este in mod natural obiectiva.

Adevarul subiectiv – acum, cum definim adevarul dintr-o perspectiva subiectiva? In primul rand, adevarul poate exista doar in momentul prezent. Adevarul este orice experimentezi chiar acum. Este singurul loc unde poti avea certitudine. Experienta ta de ganduri si sentimente din prezent este adevarata. Poti avea incredere in experienta ta subiectiva. Momentul prezent este adevarul tau. Este cel mai bun loc de a te inradacina.

Acesta este motivul pentru care multe practici de meditatie incep prin concentrarea pe respiratie. A accorda atentie respiratiei te ajuta sa te reconectezi cu momentul prezent. Respiratia constienta te conduce la ceea ce este real.

Dintr-o perspectiva subiectiva, nu are sens sa iti obiectivizezi amintirile. A reaminti o memorie este o experienta a momentului prezent. Prin urmare este adevarata si reala. O amintire nu trebuie sa fie adevarata intr-un sens obiectiv. Trebuie doar sa fie adevarata in sensul pe care il experimentezi chiar acum.

Folosirea imaginatiei iti ofera de asemeni o experienta de adevar. Atunci cand iti imaginezi ceva, ai o experienta perceptionala adevarata.

Care este rezultatul pe termen lung al trairii intr-un cadru subiectiv? Aceasta intrebare este un non-sens, deoarece intrebarea este incadrata intr-un cadru obiectiv. Pe termen lung implica a trai in viitor, ce nu poate fi aliniat cu adevarul subiectiv. Atunci cand te inradacinezi in momentul prezent poti trai intr-un stadiu de certitudine. In consecinta poti deveni puternic aliniat cu adevarul, atunci cand detii un cadru subiectiv de referinta. In mod gradual poti lasa indoiala si sa te simti foarte sigur in experimentarea realitatii.

Cea mai buna unealta pentru aceasta munca – intelegerea contrastului dintre lentilele obiective si subiective este cheia trairii constiente. Iata cateva aplicatii practice prin considerarea catorva scenarii:

1.Cariera – Cum iti alegi cariera? Cu un cadru obiectiv de referinta este vorba despre prezicerea viitorului. Unde te va duce calea? Cum vei ajunge acolo? Care sunt riscurile? Cum va fi?

Cu un cadru subiectiv intrebarea nu prea are sens. Nu ai nevoie cu adevarat de o cariera. In schimb concentrarea ta va fi pe ceea ce poti face chiar acum.Ce iti aduce bucurie in acest moment? Ce te-ar face fericit chiar acum? Ce ti-ar placea sa experimentezi chiar acum?

Care dintre aceste definitii este mai valida? Din punct de vedere tehnic, niciuna. Dar perspectiva subiectiva este mai usor de aplicat deoarece o traiesti in acest moment. Nu poti stii ce iti rezerva viitorul, dar cu siguranta stii ceea ce faci chiar acum.

2. Relatiile – Cum iti definesti relatiile?  Din punct de vedere obiectiv, relatiile tale sunt definite de istoria lor si de planurile tale de viitor. Pentru ca o persoana sa fie un membru de familie, prieten sau iubit/a trebuie sa indeplineasca cateva criterii istorice.

Din punct de vedere subiectiv, relatiile tale sunt definite de sentimentele tale si de sensul tau de conectare. Nu este nevoie sa satisfaci nici o cerinta obiectiva speciala. Un membru de familie este oricine cu care simti acea legatura familiara. Un prieten este oricine spre care ai un sentiment de prietenie.

Daca aplici lentila obiectiva intr-o relatie, risti sa ramai blocat intr-o situatie pe care nu o doresti doar din loialitate sau din cauza istoriei trecute pe care o impartiti. Lentila subiectiva este mult mai imputernicita.

3. Sanatatea – Cum iei decizii corecte in privinta sanatatii? Din punct de vedere obiectiv, va trebui sa inveti multe despre nutritie si corpul uman. Si tot vei fi macinat de incertitudini, pentru ca multe din informatii sunt contradictorii. Asa ca trebuie sa conduci multe experimente personale si sa masori rezultatul pe termen lung pentru a descoperi ce functioneaza pentru tine.

Din punct de vedere subiectiv trebuie doar sa accorzi atentie experientei momentului prezent de a fi in corpul tau. Atunci cand mananci observa cum fiecare aliment te face sa te simti . Observa poftele alimentare si observa care sunt bune si care nu.

A trai subiectiv – nu spun ca, cadrul subiectiv este intotdeauna cea mai buna unelta pentru aceasta munca. Totusi, destul de des, gasesc mult mai multa valoare in a privi situatiile prin lentila subiectivitati, decat sa adaug un strat in plus de abstractie pentru a le considera in mod obiectiv.

Atunci cand nu te simti bine, esti pe calea gresita. Inceteaza sa faci ceea ce faci imediat si incearca altceva. Continua sa pedalezi prin ganduri diferite, pana cand il vei gasi pe cel ce te face sa te simti bine. Apoi actioneaza asupra acelui gand.

Un lucru fascinant este cum a trai subiectiv, de fapt determina viata sa functioneze bine dintr-o perspectiva obiectiva. Atunci cand, cauti sa creezi o fericire de durata pentru tine, in momentul prezent, te vei gasi facand chiar acele lucruri cheie care se vor ocupa de facturile tale, relatiile tale si chiar mai mult de atat.

Leave a Reply