Depasirea fricii creaza oportunitati

Viata este perversa in sensul ca, cu cat cauti mai mult siguranta cu atat o ai mai putin. Dar cu cat cauti mai mult oportunitatea, cu atat mai posibil este sa ajungi la siguranta pe care o doreai. Daca siguranta este mult mai importanta decat oportunitatea, iti vei nega unele oportunitati extraordinare, fie sa ajuti alte persoane, fie sa te ajuti pe tine insuti. Anumite oportunitati nu pot fi exploatate, pana cand nu renunti la dorinta si la nevoia de siguranta. Cand stai fix intr-un loc unde te simti mereu in siguranta, vei rata oportunitati de crestere extrem de importante. Este foarte greu sa convoci curajul de a valorifica oportunitatile in defavoarea sigurantei. Dar in mod sigur acest lucru merita tot efortul. Asa ca lasa sa fie greu, respecta acest lucru ca pe una dintre cele mai mari provocari ale vietii si urmeaza-l oricum.

Poate ca cea mai mare provocare pe care va trebui sa o infrunti in viata este depasirea fricii si dezvoltarea obiceiului de curaj. Atunci cand dezvoltam obiceiul curajului si increderea in sine de neclintit, o noua lume de posibilitati se deschide in fata noastra. Doar gandeste-te, ce ai indrazni sa visezi, sa fii sau sa faci daca nu ti-ar fi frica de nimic in lume? Din fericire obiceiul curajului poate fi invatat, la fel ca oricare alta abilitate pe care o invatam. Si pentru a face acest lucru trebuie sa muncim sistematic pentru a diminua si eradica teama noastra. Iar in acelasi timp trebuie sa construim acel tip de curaj ce ne va permite sa facem fata neinfricati, tuturor suisurilor si coborasurilor din viata noastra. Radacina sursa a fricii este conditionarea din copilarie, ce cauzeaza sa experimentam doua tipuri de temeri: teama de esec, ce ne face sa ne gandim ca nu putem face lucrurile si teama de respingere, ce ne face sa ne gandim ca trebuie sa facem acele lucruri. Pe baza acestor temeri devenim preocupati de ideea de a ne pierde banii, timpul, emotiile, investitia intr-o relatie, etc. Devenim hipersensibili la opiniile altor persoane si la posibilele critici ale acestora. Cateodata pana la punctul in care ne este teama sa facem ceva ce alta persoana ar putea dezaproba. Temerile noastre au tendinta sa ne paralizeze, sa ne tina pe loc in a face actiuni constructive in directia visurilor si obiectivelor noastre. Ezitam, devenim indecisi si amanam lucrurile, ne gasim scuze si gasim motive de a nu merge inainte. Si in cele din urma ne simtim frustrati, prinsi intre “trebuie, dar nu pot” sau “nu pot, dar trebuie”. Frica poate fi cauzata si de ignoranta. Atunci cand avem informatii limitate, avem tendinta de a fi tensionati si nesiguri cu privire la rezultatul actiunilor noastre. Ignoranta ne face sa ne fie teama de schimbari, sa ne fie teama de necunoscut si sa evitam sa incercam orice este nou sau diferit. Dar, de asemeni este valabil si reversul situatiei. Actul in sine de a aduna cat mai multe informatii despre un subiect anume, ne face sa devenim mult mai curajosi si increzatori in acel domeniu.

Sunt parti din viata noastra in care nu avem nici o teama, deoarece simtim ca stim tot si ca suntem capabili sa rezolvam orice s-ar putea intampla. Odata ce ai recunoscut factorii care provoaca frica, urmatorul pas este sa depasesti acesti factori. Sa iti acorzi timpul necesar pentru a defini si analiza in mod obiectiv propriile temeri. Orice persoana inteligenta se teme de ceva. Este normal si natural sa iti faci griji cu privire la supravietuirea ta emotionala, fizica si financiara. O persoana curajoasa nu este o persoana careia nu ii este teama. Curajul este rezistenta in fata fricii, stapanirea fricii, nu absenta acesteia. Nu este vorba daca iti este sau nu teama. Cu totii avem temerile noastre. Intrebarea este :” Cum faci fata acestor temeri?” O persoana curajoasa este pur si simplu o persoana ce merge inainte in ciuda fricii. Cand iti infrunti temerile si mergi spre acele temeri, acestea se diminueaza si stima de sine si increderea ta cresc exponential. Totusi, atunci cand eviti lucrurile de care te temi, teama ta creste pana cand iti controleaza fiecare aspect din viata ta. Si pe masura ce teama ta creste, stima de sine si increderea, precum si respectul de sine diminueaza.

Incepe lista ta de temeri prin a scrie totul, major si minor, in care experimentezi anxietate. Cele mai comune temeri sunt cele legate de esec si de respingere, dar fii mult mai specific. Unele persoane, obligate de teama de esec, investesc foarte multa energie justificand sau acoperind greselile lor. Si unele persoane, obligate de teama de respingere, sunt atat de obsedate de faptul cum apar in fata altor persoane, incat par ca nu au nici o abilitate de a lua o actiune independenta. Pana cand nu sunt absolut sigure ca cineva va aproba, se abtin de a face ceva.

Odata ce ai facut o lista a tuturor temerilor, ce crezi ca iti pot afecta modul de gandire sau comportamentul, organizeaza elementele in ordinea importantei.

Ce teama crezi ca are cel mai mare impact asupra modului tau de gandire? Sau te mentine pe loc mai mult decat orice altceva? Ce teama este pe locul doi?

Cu privire la teama ta principala, scrie raspunsul la aceste trei intrebari:

  1. Cum ma tine pe loc aceasta frica?
  2. Cum ma ajuta aceasta frica? Cum m-a ajutat in trecut?
  3. Care va fi recompensa mea pentru eliminarea acestei frici?

Prin analizarea obiectiva a celei mai mari temeri ale tale poti incepe procesul de eliminare a acesteia. Poti incepe procesul de dezvoltare al curajului si eliminarea fricii prin implicarea in actiuni consecvente cu comportamentul de curaj si incredere in sine.

Viitorul apartine persoanelor ce isi asuma riscuri, nu celor ce cauta siguranta. Primul si poate cel mai important tip de curaj este curajul de a incepe, de a lansa, de a pasi cu credinta. Acesta este curajul de a incerca ceva nou si diferit, de a te muta din zona ta de confort, fara nici o garantie a succesului. Un mod de a obtine curajul de a incepe ceva este sa pregatesti si sa planifici totul meticulor, in avans. Fixeaza-ti obiective clare apoi strange informatiile necesare. Citeste si documenteaza-te in campul dorit. Scrie planuri detaliate de actiune si asuma-ti primul pas.

Al doilea tip de curaj este curajul de a indura, de a persista, de a ramane cu acel lucru odata ce ai inceput. Persistenta este o forma de rabdare curajoasa si este una dintre cele mai rare forme de curaj. Rabdarea curajoasa este abilitatea de a ramane pe pozitie dupa ce ai luat actiunea si inainte de a primi un raspuns sau un rezultat de la acea actiune. Atunci cand iti planifici munca si lucrezi la planul tau cu persistenta, chiar si in fata dezamagirii si a obstacolelor neasteptate, vei construi si vei dezvolta calitatea curajului din interiorul tau. Al treilea tip de curaj este curajul de a invinge ingrijorarea, o forma negativa de fixare a obiectivelor. Atunci cand iti faci griji, iti imaginezi viu colorat si vorbesti doar despre ceea ce nu vrei sa se intample. Si cea mai mare tragedie este ca, chiar daca situatia de care iti faci griji nu se materializeaza, sanatatea si emotiile tale vor suferi oricum.

Si de obicei majoritatea lucrurilor de care persoanele isi fac griji, nu se materializeaza niciodata.

Singurul antidot real al ingrijorarii este actiunea intentionata spre obiective prestabilite sau spre solutii. Cand iti consumi timpul cu a face ceva pentru a rezolva o problema, nu vei avea timpul sau capacitatea mentala sa iti faci griji. Si fara sa iti dai seama, situatia ta ingrijoratoare se va rezolva.

Stapanirea fricii si dezvoltarea curajului sunt conditii esentiale pentru o viata fericita si de succes. Cu un angajament de a dobandi obiceiul curajului, pana la urma vei ajunge in punctul in care temerile tale nu mai joaca un rol principal in luarea deciziilor. Iti vei fixa obiective mari, provocatoare si incitante si vei avea increderea ca le vei atinge.

Vei fi capabil sa infrunti orice situatie cu calm si siguranta, iar cheia este curajul.

Leave a Reply