Cursuri de dezvoltare personala

Daca ai lucrat la lista ta to-do, probabil ai sarcinile esentiale enumerate. Dar cum ramane cu lucrurile saptamanale si zilnice pe care e nevoie sa le faci in fiecare zi: exercitii, curatenie, a face lista to-do… acestea sunt pe lista ta to-do?

 

Cum te descurci cu obisnuintele pe lista ta to-do?

Anatomia amintirii obisnuintelor

Tu cum de descurci cu asta? Probabil cum se descurca majoritatea oamenilor. Le facem fara sa ne gandim. Deaceea sunt numite obisnuinte. Desigur, pentru a deveni obisnuinte, trebuie sa ne concentram pe ele si sa ne amintim de ele.

Sa luam de exemplu obisnuinta mea de a pune lucrurile deoparte cand termin cu ele. Nu am asta pe o lista to-do. Cand termin cu ceva, pun pauza si ma uit la dezordine, apoi aranjez fara sa ma gandesc.

Oricum, mi-a luat aproape o luna pana nu a mai trebuit sa ma gandesc la asta.

Asa merg lucrurile si cu deprinderile: a te spala pe dinti, a te imbrac, a face un dus, a manca, fuma etc… nu ne gandim la ele. A trecut ceva timp pentru ca sa devina obisnuinte adanc inradacinate.

Cheia pentru a nu fi nevoit sa-ti amintesti de aceste obisnuinte: un tragaci. Obisnuintele sunt declansate de un eveniment extern. Acest eveniment poate fi o lista de obisnuinte (desi mai intai trebuie sa-ti dezvolti obisnuinta de a verifica lista), dar deseori este ceva ce facem in fiecare zi. De exemplu, ma trezesc la 4 AM, dupa ce ma trezeste alarma. Trezitul imi declanseaza obisnuinta de a bea cafea si apa. Acum, folosesc apa pentru a declansa exercitiile fizice. Fiecare lucru declanseaza ceva dupa el. La fel este adevarat cu orice obisnuinta inradacinata: exista un declansator extern.

Cele 6 reguli pentru amintirea obisnuintelor

Asadar, dupa ce am examinat reflectiile de mai sus, in continuare sunt niste reguli pentru a ne aminti obisnuintele in fiecare zi (sau in fiecare saptamana):

 

1. Indentifica declansatorul. Pentru ca o obisnuinta sa existe trebuie sa ai un declansator. De exemplu. Te poti spala pe dinti dupa ce faci dus – dusul este declansatorul spalatului pe dinti. Si stii ca o sa faci dus in fiecare zi, asa ca stii ca te vei spala pe dinti.

Cand vrei sa incepi aceasta obisnuinta? Ce faci la acea ora in fiecare zi? Daca vrei sa faci ceva saptamanal, este vreun declansator saptamanal care-l poate precede?

2. Concentreaza-te pe a-ti dezvolta obinuinta. Odata ce a identificat declansatorul, trebie sa faci acel lucru de fiecare data cand faci si lucrul declansator, fara exceptie, pentru ca sa devina adanc inradacinat. Concentreaza-te sa dezvolti acea obisnuinta pentru o luna. Fa ceva usor, pentru ca este mult mai probabil sa nu reusesti daca este ceva greu de realizat.

3. Concentreaza-te doar pe o singura obisnuinta. Am spus asta de multe ori inainte, dar daca incerci sa-ti faci mai mult de o obisnuinta odata, concentrarea ta va fi diluata. Este mult mai greu. Daca esti bun la dezvoltat obiceiuri, poti incerca cu 2-3 odata. Dar majoritatea dintre noi nu suntem buni la asta, asa ca e bine sa te concentrezi doar pe o singura obisnuinta pentru o luna. Dupa acea luna poti incepe alta obisnuinta. Poate parea dificil deoarece poate ai multe deprinderi pe care ti-ar placea sa le adopti, dar gandeste-te pe termen lung. Dupa un an vei avea 12 obisnuinte grozave noi.

4. Noteaza. Daca obisnuinta este importanta, ar trebui notata. Fa notarea simpla si fa-o imediat dupa activitate. Nu o pune deoparte. Aceasta va face obisnuinta sa fie mult mai bine inradacinata.

5. Raporteaza celorlalti. Spune-le celorlalti ca ai de gand sa faci acel lucru pentru o luna si apoi raporteaza-le zilnic. Daca ceilalti asteapta un raport, il vei adopta mult mai bine. Cu cat presiunea publica este mai mare, cu atat mai bine. Pune pe blogul tau sau inscrie-te pe un forum online sau alt grup, ia-ti un antrenor sau trimite cate un email prietenilor sau familie in fiecare zi.

6. Odata ce este inradacinat, nu mai ai nevoie de lista. Daca o obisnuinta este inradacinata si puternica atasata de declansator, nu va trebui sa o pui pe un caiet de sarcini. O vei realiza odata ce apare declansatorul. Si acesta este scopul: obisnuinte bune fara a le constientiza de fiecare data.

Leave a Reply