9 sfaturi pentru a deveni un ascultator mai bun

De multe ori, cand oamenilor li se cere sa asculte, ei nu considera acest fapt ca fiind o obligatie grea. As spune ca multi simplifica acest proces si pierd unele aspecte destul de importante. De fapt, ca sa devii un bun ascultator, ti se cere multa munca, rabdare si atentie. Mai jos sunt noua sfaturi pentru a ajunge la acest stadiu. Nu sunt raspunsurile ca sa devii cel mai bun ascultator, dar practicand aceste fapte te vor ajuta  in comunicarea zilnica. Adauga si alte idei pe lista sau puncte contra. Sunt deschis la orice.

 

  • Vorbeste mai putin, asculta mai mult

 

Ralph Nichols spunea: Nevoia cea mai mare a unui om este necesitatea de a intelege si de a fi inteles. Cea mai buna modalitate de a intelege oamenii este aceea de a-i asculta. Gandeste-te, daca o persoana domina conversatia, cum ar putea respectiva persoana sa inteleaga pe cealalta persoana? Comunicarea este un proces continuu si nu acel joc randul meu, randul tau.

 

  • Sa ai mintea deschisa

 

Sa pui stapanire pe acele idei preconcepute pe care le poti avea despre o alta persoana. Este bine  de retinut acest fapt pentru situatiile cand cealalta persoana vorbeste pe un subiect despre care tu nu esti de acord, sau cand cineva te critica. Sa ai o minte deschisa este foarte important pentru a practica o ascultare obiectiva.

 

  • Opreste neatentia

Zgomotul de la TV, traficul si alte persoane pot interveni in mesajul transmis de interlocutor si modalitatea acestuia de interpretare. Neatentia nu trebuie sa fie intotdeauna o problema externa, la fel ca cele mentionate mai sus. De asemenea, neatentia poate fi si de ordin intern. Te simti obosit sau iti este foame? Preocupat de alte probleme? Daca ai o conversatie cu cineva si daca te gandesti doar la ideea de a merge la Mc Donald sa-ti cumperi un burger, sau cum vei plati ipoteca luna aceasta, in comunicarea ta se va produce o neintelegere.

 

  • Retine ideile principale

 

Toti am intalnit persoane care vorbeau despre fiecare amanunt. Nu te pierde in amanunte, dar incearca sa retii esenta conversatiei, recunoscand ideile cheie.

 

  • Asculta ca sa intelegi, nu ca sa fii inteles

De cate ori nu ti s-a intamplat acest lucru? Ai o idee sau o experienta despre care esti foarte incantat sa o povestesti cuiva si acea persoana o ia inainte si povesteste altceva despre sine. Acum esti neinteles, incerci sa revii in atentie si apoi amandoi incercati sa reveniti pe prima pozitie ca sa fiti ascultati. In loc sa fii atent la ceea ce interlocutorul tau prezinta, astepti un moment potrivit sa poti deschide propria discutie. Acest tip de conversatie nu e benefic si dezvoltra obiceiuri rele.

 

  • Incurajeaza vorbitorul

Acest instrument functioneaza atunci cand suntem sinceri. Pune intrebari relevante despre conversatie si in acelasi timp clarifica nelamuririle. De exemplu, daca cineva iti spune : Omule, munca a fost grea azi!, un raspuns potrivit ar fi : Serios? Cum adica? Apoi iti va povesti cum s-a intamplat. Pe parcursul conversatiei foloseste cuvinte sau expresii cum ar fi : Da? sau Chiar asa? Sunt importante deoarece demonstrezi vorbitorului ca-l urmaresti cu adevarat. Astfel de raspunsuri sunt foarte importante. Gandeste-te de ce le vorbesti oamenilor, in majoritatea timpului vrei ca oamenii sa te asculte. Ofera acelasi respect si celorlati si vei fi cu adevarat surprins cand vei vedea ca si tu la randul tau vei fi ascultat cand vei avea ceva important de spus.

 

  • Limbajul trupului

Sa ai limbajul trupului bun este important ca sa observe interlocutorul ca esti interesat de conversatie. Daca stai pe un scaun, cu mainile incrucisate, si privesti de la distanta cu gura cascata, aceasta ipostaza iti afiseaza plictiseala. Priveste-l in ochi pe cel care iti povesteste mai bine de jumatate de conversatie. Poate parea incomod la inceput, dar practicand, te vei obisnui. Nu incerca sa te agiti prea mult, sa te joci cu parul sau cu unghiile. Sunt primele semne de plictiseala si incomoditate. Sa fii atent, sa te apropii si pozitia corpului sa arate ca esti receptiv la conversatie. Daca dai din cap in mod afirmativ, arati ca ai inteles esenta.

 

  • Fara mesaje scrise

Pare evident dar majoritatea oamenilor fac acest lucru. Acesta este unul din cele mai enervante semne de Nu esti atat de important ca acest mesaj care sa astepte un raspuns intarziat. Tine telefonul in buzunarul tau. Chiar si cand esti cu o persoana, daca trimiti mesaje fara oprire, este suparator. Lasi impresia ca mai bine ar vorbi cu altcineva decat sa-si petreaca timpul cu tine.

 

  • Pune-te in locul povestitorului

Aceasta implica incercarea de a te vedea in situatia interlocutorului din punctul lui de vedere, si nu din al tau. Nu inseamna ca trebuie sa fii de acord cu tot ce ti se spune, dar identificand punctul lui de vedere afli cum se simte el. Bineinteles, nimeni nu poate spune cum se simte mereu o persoana dar este important sa incerci macar.

 

In concluzie, Andre Gide a oferit o afirmatie relevanta in relatie cu conversatia. Totul s-a spus mai inainte, dar din moment ce nimeni nu asculta, trebuie sa ne intoarcem si sa o luam de la inceput.

Leave a Reply