20 Strategii pentru a invinge nevoia de a face sarcini inutile

De cate ori pe zi iti verifici emailul sau te uiti pe pagina de Facebook sau Twitter sau cotrobai printre hartii sau vorbesti la telefon…cand de fapt ar trebui sa faci ceva mai important? Dorinta de amanare se afla in fiecare dintre noi. Si unul dintre cele mai bune moduri de a amana este sa facem toate acele lucruri care ne fac sa ne simtim ocupati. Trebuie sa facem lucrurile importante, dar nu reusim sa ne concentram. Trebuie sa gasim strategia care ne poate ajuta sa renuntam la amanare. Si asta pentru a profita de timpul nostru la maxim facand lucruri importante. Asa ca, cum combatem nevoia de a face lucruri inutile? Ataca inamicul din toate partile si in curand inamicul va ceda. Iata cateva strategii care te pot ajuta in lupta ta:

  1. Trebuie sa stii ce este important. Daca lista ta de sarcini este doar o lista cu tot ceea ce trebuie sa faci, atunci nu ai o distinctie intre sarcinile de mare impact si cele cu un impact scazut. Scrie trei lucruri prioritare din ziua ta. Orice altceva trebuie sa fie secundar.
  2. Fa un anunt proeminent. Pe computerul tau sau pe perete sau chiar in mijlocul biroului tau trebuie sa ai un anunt proeminent, care sa iti aduca aminte ce trebuie sa faci in ziua respectiva.
  3. Cate o sarcina pe rand. Este extrem de important sa faci cate un lucru pe rand.  Daca faci mai multe sarcini simultan ai tendinta de a trece de la ceea ce este important la ceea ce este inutil. Si nu vei reusi sa iti rezolvi sarcinile importante.
  4. Identifica pierderile de timp. Care sunt lucrurile care le faci cel mai des? Pentru unele persoane este vorba despre email, pentru altele apelurile telefonice sau navigarea pe Internet. Daca nu esti sigur care sunt consumatorii tai de timp urmareste-ti indeaproape comportamentul pe parcursul catorva zile. Daca stii care sunt pierderile tale de timp le vei invinge mai usor.
  5. Scrie intr-un jurnal. Cateodata actul de a urmari un lucru si a scrie intr-un jurnal evolutia respectivului, pentru o saptamana sau doua, te face mai constient de acel lucru.
  6. Schimba-ti obiceiurile. Daca cea mai mare pierdere de timp o reprezinta emailul atunci fa un efort constient de a schimba acel specific obicei. Poti trece de la a verifica emailul la fiecare 5 minute, la al verifica de 2-3 ori pe zi, la ore specifice.
  7. Fii responsabil. Spune persoanelor ca te vei schimba. Fii responsabil fata de acestea si prezinta constant evolutia ta. Presiunea publica pozitiva te va ajuta.
  8. Trebuie sa ai motive foarte bune pentru a economisi timp. De ce vrei sa elimini pierderile de timp? Daca nu ai un motiv bun nu va conta foarte mult. Daca vrei sa termini ziua de lucru mai devreme pentru a petrece timp cu familia ta sau daca vrei sa iti faci timp pentru exercitii fizice sau pentru a citi sau vrei cu adevarat sa realizezi un anume obiectiv sau proiect, atunci aceste lucruri te vor motiva sa te schimbi. Adu-ti aminte mereu de motivatia ta.
  9. Recompenseaza-te. De fiecare data cand rezisti nevoii de a naviga fara sens, daruieste-ti o recompensa. Poate fi ceva bun sau ceva relaxant. Decizia este a ta.
  10. Deconecteaza-te. Daca cei mai mari consumatori de timp se gasesc online, atunci ia in considerare deconectarea in anumite perioade cheie ale zilei.
  11. Cunoaste-ti momentele cheie. Cand ai cea mai mare energie si faci cele mai multe lucruri? Identifica aceste perioade ale zilei. Si fa din aceste perioade momentele din zi in care nu ai nici un fel de distragere. Permite-ti sa faci doar sarcini importante in acele perioade.
  12. Redu distragerile. Inchide-ti telefonul. Pune-ti castile pentru a bloca sunetul. Pune un semn cu ”nu deranjati” daca este nevoie. Intrerupe notificarile de email. Elimina si dezordinea din jurul tau si treci la treaba.
  13. Elimina. Cateodata daca o dependenta este cu adevarat puternica trebuie sa o elimini complet si sa suporti perioada dificila. Daca dependenta ta este emailul, de exemplu, elimina-l complet pentru cateva zile. Va fi greu, dar cand te vei intoarce la email fixeaza anumite perioade in care sa il verifici si incepe un nou obicei.
  14. Blocheaza. Tehnologia este grozava. Si poti folosi tehnologia pentru a elimina pierderile de timp tehnologice.
  15. Lotizeaza. Pastreaza o lista cu lucruri de facut care nu sunt pe lista cu cele trei lucruri prioritare. Fa toate aceste lucruri deodata cand ai ceva timp liber. Acest lucru te va impiedica sa le executi pe durata intregii zile, ocupand timp ce poate fi destinat sarcinilor importante.
  16. Programeaza. Aloca anumite perioade de timp pentru a executa lista cu lucruri minore de facut de la email, la telefoane, intalniri, etc. Atunci cand nu esti in acea perioada de timp stii ca nu trebuie sa le faci. Si ca trebuie sa te concentrezi pe altceva.
  17. Intotdeauna regandeste. Periodic examineaza modul in care faci lucrurile si gandeste-te daca exista un mod mai bun. Acest lucru nu inseamna ca trebuie sa schimbi lucrurile tot timpul, dar cateodata continuam sa facem un lucru intr-o anumita maniera, doar pentru ca asa suntem obisnuiti. Vezi daca sunt lucruri pe care le poti elimina sau pe care le poti face mai eficient.
  18. Schimba locatia. Daca strategia de mai sus nu functioneaza este bine sa incerci o noua locatie. Ia-ti laptopul la o cafenea sau la biblioteca si lucreaza de acolo. Sau lucreaza de acasa daca ai posibilitatea. Cauta un colt linistit la birou unde nu esti deranjat.
  19. Concentreaza-te pe rezultat. Ce vrei sa realizezi astazi? Acea realizare trebuie sa fie concentrarea ta pe parcursul intregii zile. Incearca sa duci la bun sfarsit acel proiect sau obiectiv sau sarcina importanta. Si la sfarsitul zilei evalueaza totul.
  20. Sarbatoreste! Daca ai fost capabil sa finalizezi obiectivul din ziua respectiva bucura-te de victoria ta. Acel sentiment placut de realizare te va ajuta sa te motivezi sa continui acest parcurs. Satisfactia este o recompensa in sine, dar trebuie sa pui un accent special pe ea la sfarsitul fiecarei zile. Fa acest lucru si nu vei dori sa esuezi de la obiectivul tau in urmatoarea zi.

Leave a Reply