13 Lucruri de evitat atunci cand iti schimbi obiceiurile

Esecul este la fel de important ca si succesul atunci cand incerci sa inveti sa te imbunatatesti. In special atunci cand vine vorba despre schimbarea obiceiurilor. Nu este o sarcina usoara si in mod sigur fiecare dintre noi a incercat sa renunte la ceva anume si a esuat. Sau a incercat sa faca ceva pozitiv si a esuat. Cheia este sa nu renunti niciodata dupa ce ai esuat. Trebuie doar sa resetezi solutia anterioara, sa analizezi ce anume nu a functionat si sa planifici depasirea obstacolele data viitoare.

Iata ce trebuie sa eviti atunci cand vrei sa schimbi un obicei:

  1. A ataca doua sau mai multe obiceiuri deodata. Cu totii am facut acest lucru. Vrei sa inveti sa te trezesti dimineata si sa incepi sa alergi si sa mananci mai sanatos si sa fii mai organizat, toate deodata! Dar indiferent cat de mult entuziasm ai pentru toate aceste obiective, a incepe chiar si doar doua obiceiuri deodata inseamna sa te pregatesti pentru esec. Este in mod sigur posibil sa schimbi mai multe obiceiuri deodata, dar este o incercare pentru acele persoane care nu au vreo dificultate in a face acest lucru. Daca ataci doar cate un obicei pe rand iti dublezi sau chiar triplezi sansele de reusita. Devoteaza-ti toata energia pe a schimba un singur obicei timp de o luna si odata ce acesta este pe autopilot poti sa treci la urmatorul.
  2. A nu iti lua un angajament in scris. Este usor sa te trezesti dimineata si sa spui ca vrei sa schimbi un anumit obicei. Dar doar a spune ca vom face o schimbare nu este suficient. Trebuie sa scrii pe hartie obiectivul tau. Scrie o data de la care sa incepi. Scrie cum te vei angaja fata de aceasta schimbare, care sunt recompensele, care sunt obstacolele si ce anume te motiveaza. Principalul lucru este sa asterni totul pe hartie si sa respecti planul respectiv.
  3. A fi pe jumatate dedicat planului. De multe ori ne decidem sa renuntam la un obicei prost cum ar fi fumatul, de exemplu. Aruncam toate tigarile si ne tinem de acest nou obicei cat de mult putem. Dar dupa o perioada cedam si ne ducem sa cumparam un alt pachet de tigari. Si cele mai multe ori ne simtim vinovati pentru o perioada, dupa care ne angajam iar cu jumatate de masura sa ne lasam de tigari. Acest lucru nu functioneaza. Trebuie sa te angajezi 100%. Spune despre planul tau la cat mai multe persoane. Cu cat sunt mai multe, cu atat mai bine. Te vei simti motivat si vei sti ca trebuie sa raspunzi in fata acestor persoane cu privire la progresele tale.
  4. A nu avea o sustinere. Vor exista momente cand vei ezita. La cine vei apela cand vei avea nevoie de incurajare? Daca nu ai un raspuns la aceasta intrebare atunci trebuie sa il cauti. Daca ai o persoana importanta in viata ta este foarte bine, dar trebuie sa ai mai mult de un singur suporter. Poate ca este vorba despre mama ta, sora ta, cel mai bun prieten, seful tau sau prietenii online. Chiar te poti alatura unui grup de suport.
  5. A nu te gandi la motivatie. Ceea ce persoanele numesc disciplina, de fapt poate fi numita motivatie. De ce esti suficient de motivat pentru a face un anumit lucru? Pentru ca ai motivatia corecta. Cand pierzi aceasta motivatie , pierzi disciplina. Inainte de a incepe sa iti schimbi obiceiurile, gandeste-te bine la motivatia ta. De ce faci acest lucru? Ce te va mentine in miscare cand vei uita motivele tale? Angajamentul public este o buna motivatie, dar ar trebui sa ai si unele interioare.
  6. A nu realiza obstacolele. Fiecare schimbare de obicei este o cale plina de obstacole. Din nefericire cand ne lovim de unele dintre acestea, de cele mai multe ori renuntam. Sau incercam din nou, dar ne lovim in mod repetat de aceleasi obsatcole, cu acelasi rezultat. Daca ai esuat in trecut gandeste-te la obstacolele care te-au oprit. Si apoi fa-ti un plan cu ceea ce vei face cand vei infrunta acel obstacol.
  7. A nu inregistra progresul tau. Poti sa iti schimbi un obicei si fara sa tii un jurnal, dar un jurnal iti creste sansele de succes. Lucrurile sunt destul de grele daca nu folosesti toate uneltele pe care le ai la dispozitie. Un jurnal te ajuta sa reusesti pentru ca iti aduce aminte sa fii consecvent. Te motiveaza pentru ca vrei sa scrii lucruri bune in acel jurnal.
  8. A nu avea nici o responsabilitate. Nu este suficient sa faci public angajamentul tau de a schimba un obicei. Trebuie sa iti fixezi un sistem care sa te responsabilizeze – poate ca este vorba despre a trimite emailuri cu progresele tale tuturor prietenilor sau sa raportezi zilnic familiei tale.
  9. A nu sti care sunt factorii declansatori ai obiceiului. Aceasta este o cheie importanta in schimbarea obiceiurilor. Fiecare obicei are macar un singur declansator. Cu cat este mai rezistenta legatura cu declansatorul, cu atat mai puternic este obiceiul. Asa ca, atunci cand incerci sa rupi o obisnuinta trebuie sa ii stii toti declansatorii. Si apoi trebuie sa creezi un obicei pozitiv care sa inlocuiasca obiceiul negativ pentru fiecare declansator. Pune declansatorii in planul tau scris si fii foarte consecvent. Cand se intampla declansatorul executa imediat si obiceiul.
  10. A nu citi. De fiecare data cand vrei sa schimbi un obicei este foarte important sa citesti cat mai multe despre acel obicei inainte de a incepe procesul, dar si dupa ce ai inceput.
  11. A schimba concentrarea prea devreme. Deseori incepem o schimbare de obicei si dupa o saptamana sau doua ne concentram pe altceva. Foarte probabil ca obiceiul nu este bine implementat pana la acel moment. Si pierdem mult timp incercand sa schimbam acel obicei, ca apoi sa il abandonam inainte de a fi pe autopilot. Ramai cu un obicei macar 30 de zile si fii cat mai consecvent cu putinta.
  12. A nu fi consecvent. Repetam acest pas deoarece este extrem de important. Daca atasezi un obicei la un declansator trebuie sa faci acel obicei de fiecare data, imediat dupa declansatorul sau. Daca faci un lucru, dar nu si pe urmatorul atunci nu vei avea un obicei.
  13. A renunta dupa esec. Totusi daca ratezi sa faci toti pasii necesari, nu renunta. Doar realizeaza de ce nu ai facut ceea ce trebuia si planifica sa invingi obstacolele data viitoare. Apoi fii cat mai consecvent pana cand obiceiul este bine implementat. Daca renunti, lasi esecul sa te invinga. Dar daca treci peste acest esec si inveti din el atunci esecul devine un lucru pozitiv care te ajuta sa reusesti.

Esecul este o piatra de temelie catre succes.

Leave a Reply